Get Adobe Flash player

Camins i carreteres

Si a La Crosa no hi ha cases, tampoc cal que hi menin camins ni carreteres, si pensem amb lo costerut del con del cràter ja entendrem que és normal que cap via important de comunicació la traspassés. Les vies importants eren a fora. En hi havia una, encara que se segona categoria que passava pel llavi del con, just per Sant Llop.
Començarem parlant de la que podem considerar com a més important: el camí de Sta. Coloma a Girona; venia de la vall de l’Onyar, pujava per dins el poble de Sant Dalmai, per Can Calic amunt (la actual enquitranada gairebé li és pararel.la) i aquí revolsa fortament a la dreta i per darrera Can Segimon i per sota Can Costa arriba al coll o la creu, d’aquí segueix carenant el llavi del volcà fins a prop de Can Boades, arriba fins a Can Croses i continua per Can Tranyina cap a Aiguaviva (camí del Malivern).
Just a on aquest camí, passat Sant Dalmai gira a la dreta, s’hi afegia el camí del Mas Romeu, o camí del Marromeu, que venint de les pendents de Brunyola també s’afegia cap a Girona.
Entre Can Boades i Can Croses el camí de Salitja cap a Girona també hi feia cap, sortint de Salitja es passava per dins el Riudevilla, per entre Can Joher i l’ermita, seguint per sota Can Baldiri fins a trobar el primer; més endavant va variar el traçat passat Can Baldiri gira a la dreta i seguint un torrent també arriba a davant de Can Croses i cap a Girona per Can Tranyina.
Tots aquest camins van perdre importància ja que a partir del 1300, l’Onyar, a la plana de Vilobí, es passa pel “pas d’en Salamanya”, i per Can Ferramules fa cap a Salitja, i per sota cant Tarrides, cap a Can Parera, Aiguaviva i Girona.
D’Aiguaviva hi havia el camí de Vic, per Estanyol, seguint tota la plana d’Estanyol, per Can Pons, cap a Can Camps, Sant Martí, Muixac, Coll de Roscai i Vic;
Dons cap a l’indret de Can Pons hi havia l’enllaç entre aquesta ruta de Vic,per Can Raurell, Les Guilloteres, pujar a Sant Llop, baixar a la creu, per darrera Can Sagrera, cap a Can Tries, Salitja i direcció Caldes. Tots aquest camins tenien la condició i categoria de CAMÍ  RAL, vol dir que eren i son camins públics.
Però calia entrar a dins La Crosa amb eines, bestiar i carruatges per les feines agrícoles i treure’n els esplets, ja que hem explicat que es  va assecar, i que era terra molt productiva; per tant varen habilitar-se camins.
Si pensem en la capacitat motriu del bestiar estirant un carro o carreta ple del  que s’hagués conreat, veurem que per entrar, i sobre tot sortir, a la Crosa li calien camins quant més planers millor; l’únic que te aquestes condicions és el camí fondo del que en queden les traces, que per davant de Can Faust i per sota la Font del Gat mena a dins la Crosa; aquest camí continua tota vora de camps i bosc, i s’enfila de la manera menys costeruda possible fins a la creu o el coll. Aquest camí la llegenda en diu “el camí de la sang”, ja que en temps dels moros hi hagué una gran i forta batalla entre moros i cristians, van perdre els moros, i van quedar tants cadàvers, que els carregaven a carros per portar a enterrar a Sant Dalmai, i que d’aquests carros carregats de cadàvers se’n vessava sang dels morts, per això en aquest camí no hi creixia l’herba ni es podia tallar. Vet-ho-aqui una historia fantàstica sense cap mena de valor real!!!!, però molt il•lustrativa ja que vol dir que aquest camí era els més reconegut i els més important, útil i necessari per la Crosa, per això tenia aquest origen tant extraordinari.
També podem anar al fons de la Crosa per una variant del camí de Sant Llop, que baixa per entre les alzines quasi fins al fons i torna a enfilar-se amb molta pendent fins a la creu. En tenim un tercer que també es planejant pels que podien venir de la plana d’Estanyol, per Can Coll (lloc baix i de fàcil accés) anava baixant per la vora del con del volcà petit (estrombolià) fins arribar al fons. A manera de variant hi ha un baixant per la banda de ponent del cràter, però és costerut i l’erosió fa que sigui de mal mantenir. Tot i que avui en dia els tractors tenen molta potència, encara passen pels antics camins o per variants que poden haver-se fet, és una mostra de la racionalitat dels antics per l’hora d’anar i venir de La Crosa
Fins ara hem fet referència a camins centenaris i mil•lenaris, ja que el nous, els engravats o asfaltats, son de primers del segle passat. La carretera de Salitja, que en origen es deia “de La Bisbal a Sant Martí de Llémena, por Cassà” va tenir una incidència mínima, tot i que va trencar recs i camins i va malmenar camps dels que encara se’n endevina la primitiva forma.
La que va tenir gran impacte és la de Santa Coloma a Girona, per Sant Dalmai i Estanyol; aquesta en el tram de La Crosa és feta entre els anys 1904 i 1906 i va suposar un fort impacte ambiental, ja que va entrar a dins del llavi del con volcànic per a on el travessava el Camí Ral d’Estanyol a Sant Llop i Salitja, i en surt per el coll de Can Coll, fent unes giragonses molt sobtades per anar a creuar-se a Can Torravellaner amb la de Salitja. Males llengües diuen que aquest traçat tan estrany és fruit de un pacte per part del Diputat de l’època en el sentit de que faria una carretera al poble d’Estanyol si li donaven el vots ( es veu que de martingales polítiques sempre en hi ha hagut). El cas és que la carretera ja esta feta, que a l’indret de la terrera de les Guilloteres és va malmenar el llavi del volcà i que ara ja no existeix. Entre els anys 2007-08 s’ha eixamplat i entre Can Coll i Can Torravellaner a on hi ha els revolts més incomodes, se’n haurà variat el traçat, i s’haurà malmès un tros més de la Crosa; ja sabem que les dimensions i el volum del trànsit actual fa temps que ho demanen; però, ja veieu: tot és el començar, que llavors ja no te aturador.

CAT: Utilitzem cookies per millorar el nostre lloc web i la seva experiència en usar-lo. Les cookies utilitzades pel funcionament essencial del lloc seran instal·lades. // EN: We use cookies to improve our website and your experience when using it. Cookies used for the essential operation of the site have already been set. // FR: Nous utilisons des cookies pour améliorer notre site et votre expérience lors de son utilisation. Les cookies utilisés pour l'opération essentielle du site ont déjà été fixés. // ES: Utilizamos cookies para mejorar nuestro sitio web y su experiencia al usarlo. Las cookies utilizadas para el funcionamiento esencial del sitio ya se instalarán. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

I accept cookies from this site.